Aktualnie na stronie
przebywa 6 osób
26 września 2019 22:07 | Komunikaty
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2020
Informacja dla ucznia i jego Rodziców
o dostosowaniu warunków i form egzaminu ósmoklasisty
do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających.
Szkoła Podstawowa im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Mieleszynie
INFORMACJE OGÓLNE
Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
Egzamin pełni dwie zasadnicze funkcje:
Do egzaminu nie przystępuje uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Z przystąpienia do egzaminu może być zwolniony:
Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnej.
PIERWSZY EGZAMIN ÓSMOKLASISTY (ROK SZKOLNY 2019/2020) BĘDZIE OBEJMOWAŁ:
Od roku szkolnego 2021/2022 oprócz języka polskiego, matematyki i języka obcego, uczeń będzie jeszcze zdawał egzamin z dodatkowego przedmiotu. Będzie mógł dokonać wyboru spośród następujących przedmiotów:
PRZEBIEG EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
Egzamin jest przeprowadzany w dwóch terminach: głównym i dodatkowym.
Termin główny: kwiecień.
Termin dodatkowy: czerwiec.
Do egzaminu w terminie dodatkowym przystępuje uczeń, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn losowych, zdrowotnych lub przerwał, przerwano, unieważniono mu egzamin.
Egzamin będzie przeprowadzany w ciągu 3 dni.
Egzamin ósmoklasisty (pierwszy rok) – termin główny
- 21 kwietnia 2020 (wtorek), godzina 9.00 język polski 120 minut
- 22 kwietnia 2020 (środa), godzina 9.00 matematyka 100 minut
- 23 kwietnia 2020 (czwartek), godzina 9.00 język obcy 90 minut
Od roku szkolnego 2021-2022 w 3 dniu uczeń dodatkowo przystąpi do egzaminu wybranego przedmiotu (90 minut)
Czas trwania egzaminu z poszczególnych przedmiotów może być wydłużony w przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu. Do czasu trwania egzaminu z danego przedmiotu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut).
Termin dodatkowy: 1-2-3 czerwca 2020 r., godzina 11.00.
W dniu zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik, dla egzaminu z każdego przedmiotu, procentowy oraz wynik na skali centylowej (odsetek liczby uczniów, - zaokrąglony do liczby całkowitej - którzy uzyskali z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż dany uczeń).
Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia (wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało 73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało 27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami uczniów w całym kraju.
Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.
WAŻNE TERMINY
Do 27 września 2019r.wychowawca w porozumieniu z pedagogiem jest zobowiązany do zapoznania uczniów i ich rodziców z możliwymi sposobami dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz do poinformowania rodziców uczniów o trybie ustalania proponowanych dostosowań;
Do 30 września 2019 r. rodzice składają wniosek – deklarację do dyrektora szkoły o wyborze języka nowożytnego na egzamin (angielski lub niemiecki);
Rodzice ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację, w której:
Zaświadczenie o stanie zdrowia, lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej (dysleksja, wydłużony czas), przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2019r. W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawności sprzężone istnieje możliwość skorzystania z dostosowań przewidzianych dla poszczególnych rodzajów niepełnosprawności. Dostosowanie takie wymaga pisemnego porozumienia dyrektora szkoły z dyrektorem właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej do 8 listopada2019r.
W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych dyrektor szkoły, na wniosek rady pedagogicznej, może wystąpić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o wyrażenie zgody na przystąpienie ucznia do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, nieujętych w komunikacie OKE. Wniosek powinien być uzasadniony i potwierdzony stosownymi dokumentami. Uzgodnienia pomiędzy dyrektorem szkoły a dyrektorem okręgowej komisji egzaminacyjnej odbywają się w formie pisemnej nie później niż do 8 listopada 2019r. (np. nauczyciel wspomagający u uczniów słabowidzących);
Do 20 listopada 2019r.wychowawca w porozumieniu z pedagogiem informuje na piśmie (załącznik 4b w Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty obowiązującej w roku szkolnym 2019/2020) rodziców ucznia o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tego ucznia.
Rodzice ucznia składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania, o których mowa w pkt11., nie później niż do 25 listopada 2019r. (jako oświadczenie w załączniku wymienionym w pkt 11.). Rodzice mogą się nie zgodzić np. na wydłużenie czasu pisania egzaminu.
Do 2 grudnia 2019 r. uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, inne niż wymienione w pkt 22. może być zwolniony przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty na wniosek rodziców pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły. W szczególnych przypadkach wynikających ze stanu zdrowia lub niepełnosprawności ucznia, za zgodą dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej, egzamin ósmoklasisty może być przeprowadzony w innym miejscu niż szkoła (np. w domu).
Zgodę na przeprowadzenie egzaminu w miejscu innym niż szkoła dyrektor właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej może wyrazić na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły –przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego w danej szkole, złożony w porozumieniu z rodzicami ucznia nie później niż do 15 stycznia 2020r.
Do ok. 15 stycznia (3 miesiące przed egzaminem)
Rodzice ucznia mogą zgłosić dyrektorowi szkoły pisemną informację o zmianie w deklaracji, którą złożyli do 30 września.
Do ok. 30 marca (nie później niż na 2 tygodnie przed egzaminem)
Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim mogą przekazać do OKE (za pośrednictwem dyrektora szkoły) informację o zmianie w deklaracji, którą złożyli do 30 września.
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty - 19 czerwca 2020 r.
Termin przekazania szkołom wyników i zaświadczeń - 19 czerwca 2020 r.
Termin wydania zaświadczeń oraz informacji zdającym - 26 czerwca 2020 r.
Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 6 sierpnia 2019 r. w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w 2020 roku
https://cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/20190806%20E8%20EG%20Komunikat%20o%20dostosowaniach.pdf
PODSTAWOWE ZASADY OBOWIĄZUJĄCE PODCZAS PRZEPROWADZANIA EGZAMINU
https://cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/20190806%20E8%20EG%20EM%20Komunikat%20o%20przyborach.pdf
W arkuszu egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź).
Unieważnienie egzaminu z danego przedmiotu
Unieważnienie egzaminu z danego przedmiotu może nastąpić:
Skutki unieważnienia egzaminu z danego przedmiotu:
Jeżeli - zdaniem ucznia lub jego rodziców - w trakcie egzaminu nie były przestrzegane przepisy dotyczące jego przeprowadzenia, uczeń lub jego rodzice mogą w terminie 2 dni roboczych od dnia egzaminu z danego przedmiotu zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Uczeń lub jego rodzice mają prawo wglądu do swojej sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej, w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania przez nią zaświadczenia/informacji o szczegółowych wynikach egzaminu.
Do każdego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty został przygotowany informator zawierający opis egzaminu z danego przedmiotu oraz przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami.
Informatory można znaleźć pod tym adresem:
https://cke.gov.pl/
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym:
przystępują do egzaminu ósmoklasisty zgodnie z ogólnym harmonogramem i według obowiązujących wymagań egzaminacyjnych, w warunkach lub formach dostosowanych do ich potrzeb.
Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu do potrzeb uczniów odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego (zazwyczaj jest nim dyrektor szkoły).
Sposób dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu do potrzeb i możliwości danego ucznia wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród dostosowań wskazanych w komunikacie dyrektora CKE.
Komunikat ten jest publikowany do 10 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin.
https://cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/20190806%20E8%20EG%20Komunikat%20o%20dostosowaniach.pdf
Dokumenty, na podstawie których przysługuje dostosowanie warunków lub form przeprowadzania egzaminu
DOKUMENT GRUPY UCZNIÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE
DOKUMENT |
GRUPY UCZNIÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE |
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego |
uczniowie:
|
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza |
uczniowie:
|
opinia rady pedagogicznej |
uczniowie:
|
opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej |
uczniowie:
|
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania |
|
Opracowała:
Danuta Grembowska – pedagog szkolny